Valamiből meg szeretnék élni – BLOG: 23. NAP

2022.02.01Blog

Már volt szó a kurzusárazási dilemmámról, ahol hasra ütés szerűen belevágtam az írásba. Azóta sikerült egy kicsit utánajárnom a témának, így majd folytatom az okfejtést a konkurencia (más oktatók, más kurzusok) árainak tudatában, viszont ma a másik oldalról fogom vizsgálni a témát: Hogyan néz ki az összkép? Hogyan és miből fogok pénzt keresni? Milyen kiadások várhatók, illetve hogyan fogok tartalékot képezni?

A matek, ami az online oktatás felé lökött

Nem is biztos, hogy a mateknak köszönhetem, inkább a passzív jellegű (sose teljesen munkamentes, DE ugye azért lehet rá törekedni = Pareto elv 2.0) bevételek növelése. Annak idején, amikor kijött a WordPress Alapozó Kurzusom és kapott egy kis reklámot többen is megvásárolták 10.000 Ft-os áron, viszont az igazi áttörést sosem érte el, mert nem volt körülötte megfelelő keretrendszer (a szakmai tudásom sem volt az igazi, nem jó eszközöket használtam, túlértékeltem és gyorsan meg akartam gazdagodni = nem törekedtem a win-win-re és nem is volt extra a szolgáltatás). A rendszer elemei már akkor is megvoltak, DE tapasztalatlan vállalkozó jellegű személy voltam (kb 1 éve éltem, akkor a vállalkozásomból – mondjuk fel is éltem a tartalékokat elég gyorsan). Ha akkor jobban ráfekszek a hozzáadott értékre és a folyamatos közösségépítésre, akkor … hagyjuk ezeket a fellengzős gondolatokat. MOST van a MOST és már 23 napja dolgozok azon, hogy a tervezgetés, halogatás és egyéb kifogások ellenére végre elkészüljön a rendszer.

Ez a történelmi áttekintő CSAK siránkozás a múlt hibáin, viszont nem ez volt az igazi erő. Évek óta szenvedek, a marketing és weboldalkészítés miatt. Kielégítő munkát jelentenek (mondhatni szeretem is, a hobbimnak tekintem – szeretek kreatívkodni, értéket teremteni) és megfelelő bevételt is jelentenek. Ennek ellenére mindig volt egy megbúvó érzésem = nem éreztem a magaménak, mert mások vállalkozását tolom. Hiába termelek többet, a megbeszélt munkadíjat kapom. Általában 1-2 év alatt mindegyik projekt kifúj (megunom, belefáradok, leváltanak stb.), amelyik marketinget is tartalmaz. Weboldalak esetén kisebb a kilengés, mert a szupport stabil munkát jelent havi vagy éves fizetéssel (leginkább biztosításnak tekinthető – HA nincs baj vagy tartalomfeltöltés, akkor minimális a feladat).

Tehát a kiégés, a passzív jellegű bevételek, a magamnak termelés lökött az online oktatás felé, illetve a felhalmozott tudásomat szeretném jó magyar forintra váltani (később JMF).

  • a rendszert ki tudom alakítani – egyszeri munka + sokszorosítható
  • a tudásomat felfoghatóan tudom rendszerezni és találni – a célcsoport nyelvén átadni a nehezebb témákat is
  • folyamatosan tartalomgyártásra képes vagyok – folyamatos frissítés
  • tudom kezelni a hirdetések – el tudom érni a célcsoportot

Havidíj (éves) vagy egyszeri díjak, esetleg mindkettő?

Első körben biztos az egyszeri díjas megoldások lesznek a nyerők, mert nem lesz annyi elérhető adag a tudásbázisban, hogy értelme legyen előfizetéses rendszert kialakítani. Ez később is előnyös tud maradni, HA valaki CSAK egy bizonyos anyagot szeretne megvenni. Lehet drágább lesz, mint az előfizetés, DE ezt felhasználó döntheti el.

Amikor már van elég oktatóanyag, dokumentum, webinár vagy privát videó, akkor már el lehet gondolkozni azon, hogy érdemes átváltani? Ennek az indikátora lehet a közösség mérete is. Ha már tényezőnek nevezhető, akkor előzetes felméréssel, early bird árral könnyedén fel lehet mérni az igényt. Már meglévő célcsoport esetén biztos magasabb lesz az arány, mint a szűz célpiacon, DE ahogy KickStarteren is, itt is az első 30%-ot az ismerősöknek/közösségi tagjainak kell betolniuk. Ha ők nem hisznek a projektben, akkor nagyon kicsi az esélye annak, hogy idegenek tegyék bele a pénzüket.

Tehát mindkét verziót érdemes megtartani, mert az emberek szeretnek választani, viszont arra figyelni kell, hogy minden kampány egyszerre CSAK 1 db célt támogathat. Ha már fent van az oldalon úgyis oda navigál, ahova akar, DE az első érintkezéskor azt kapja, ami a hirdetésben szerepelt. EXTRA opcióként olyan csomagok is átfutottak az agyamon, amelyek egy magasabb egy összegű ár befizetésével lifetime (sok plugin esetén van ilyen lehetőség) hozzáférést vagy X%-os kedvezményt (a pandémia alatt több cég is élt a lehetőséggel – nem kértek sokat és már alapból is megérte a vevőknek/támogatóknak) adnak a szolgáltatásokra. Még nincs semmi kőbe vésve lépésről-lépésre alakul majd ki a rendszer, szerencsére rugalmasan kezelem ezt a projektet is, hiszen én vagyok a tulajdonos is 😉

Segítek, DE nem teszem ingyen!

Álszentség lenne azt mondani, hogy az oktatást puszta jószándékból, mások fejlődése érdekében készítik a kurzuskészítők. Valahol párhuzamot tudok felfedezni a Hogyan vállalkozz sikeresen című könyv szerzőjével, akkor azzal lett sikeres, hogy másoknak megmutatja, hogy hogyan legyenen sikeresek. Én is ezen a vonalon képzelem el magam, viszont szeretnék többet adni annál, mint amennyit várnak a szolgáltatásomtól. Szeretnék értéket adni és megélni belőle, lehetőleg minimalizálva a személyes részvételt (természetesen, akinek szükséges lesz rám foglalhat konzultációs vagy oktatói időpontot) automatizmusok bevezetésével (nem szeretnék sem alkalmazottat, se gyakornokot, se alvállalkozót, se senkit, mert ahogy növekedésnek indulnak a projekt, úgy lenne több feladatom – persze, ha egyszer úgy meglendülne a szekér, akkor biztosan belevágnék, DE még messze van ez az időpont).

Számoljunk egy kicsit?

Mennyi bevételre van szükségem, hogy megéljek? Hogyan skálázhatók az eladások? Folyamatos növekedéssel számolhatok vagy úgy fog ugrálni mint a szinusz görbe? A kérdések száma végtelen, a leírt számok képlékenyek.

  • Havi 100.000 Ft + ÁFA bevétel esetén 10.000 Ft-os oktatás esetén 10 hallgatóra, 5.000 Ft-os esetén 20-ra van szükség
  • Havi 200.000 Ft + ÁFA bevétel esetén 10.000 Ft-os oktatás esetén 20 hallgatóra, 5.000 Ft-os esetén 40-ra van szükség
  • Havi 500.000 Ft + ÁFA bevétel esetén 10.000 Ft-os oktatás esetén 50 hallgatóra, 5.000 Ft-os esetén 100-ra van szükség
  • Havi 1.000.000 Ft + ÁFA bevétel esetén 10.000 Ft-os oktatás esetén 100 hallgatóra, 5.000 Ft-os esetén 200-ra van szükség

Napi 3 10ezeres kurzus megoldható? Biztosan. A kérdés már az, hogy mennyi marad belőle? -ÁFA, -Stripe %, -hirdetési költségek, -jutalék (ha van) és kijön a profit. HA a egy értékesítés költségét 2.000 Ft-on tudom tartani, akkor 7.000 Ft körül maradhat a zsebembe, ha a saját oldalamról van szó. Kb. ugyanennyi marad (mert itt nincs marketing költség), ha jutalékos a rendszerben gondolkozok, viszont itt várhatóan kevesebb értékesítésre számíthatok. Az egyszeri díjasok esetében folyamatosan kereshetem az új hallgatókat, ami idővel egyre drágább lesz, ahogy felélem a piacot.

Hasonló a matek, ha előfizetéses rendszerbe váltok, viszont ott az éves előfizetéssel sokkal több bevételem lehet egyszerre. A bizonytalanságot az jelenti, hogy akár 1 hónap után is lemondhatják, így nagyobb fluktuáció miatt nehezebb skálázni a bevételeket/profitot. Illetve mivel minden anyaghoz hozzáfér 1 hónapi díjért lehet, hogy több 10ezer Ft-ot hagyok a zsebében. Itt a matek úgy néz ki, hogy összeadhatom az összes szolgáltatást, amihez jelenleg és később hozzáférhet (minta: 12 kurzus x 10.000 Ft = 120.000 Ft), majd kiszámolom, hogy mennyi hónap előfizetéssel (24 hónap, vagy 2 év + 2 vagy 4 hónap szükséges – éves előfizetésnél 1-2 hónap kedvezmény szokott lenni). Tehát jobban megérné, HA mindent megvenne külön-külön, mert nehezebb 2 évig megtartani, DE mivel nem fog mindent megvenni, ezért célszerűbb azon agyalni, hogy hogyan lehet megtartani valakit hosszabbtávon. Ki kell találni egy olyan szolgáltatási csomagot, amely révén a hülyének is megéri az előfizetést választani.

Konklúzió

Lényegében körbejártam a lehetőségeket, viszont mivel minden hallgató más és más, így hiába találom ki a tökéletesnek ható megoldást biztos lesznek, akik semmilyen módon nem lesznek elérhetők. Valószínűleg a nagy számok törvénye, a szuper SEO, a kivételes ajánlói rendszer és kivételesen jól összerakott kurzusok majd megteszik a hatásukat 😉

0 hozzászólás

Egy hozzászólás elküldése

Szolgáltatások

HelloPack WordPress bővítmény csomag

További bejegyzések

Végre nem üresbe pörgetem az agyam – BLOG #41

Végre nem üresbe pörgetem az agyam – BLOG #41

Már egy ideje pazarlásra adtam a fejem, amit a legtöbben úgy hívnak, hogy brainstorming, agyalás, tervezés, elméleti maszturbáció és még sorolhatnám a hangzatosnál-hangzatosabb neveket a halogatásra, a produktivitás teljes hiányára. Lényegében két végéről égettem a...

Google táblázat segédlet 1.0 – BLOG #40

Google táblázat segédlet 1.0 – BLOG #40

Ahogy tanulok vállalkozni, úgy kerülök szembe kisebb-nagyobb problémákkal, nehézségekkel. Ebben a cikkben két kisebbel kerültem szembe, viszont ezek megoldása hosszútávon fog megtérülni, mert egyszerűsítik majd a munkámat. Ráadásul, ha valakinek tudok segíteni, akkor...

Munka közben jön meg az étvágy?  – BLOG #39

Munka közben jön meg az étvágy?  – BLOG #39

Volt egy kisebb kihagyás a leckék írásával, mert egy saját projekt elvitte a fókuszt. Voltak adminisztrációs jellegű feladatok, amelyek számlázást (örömteli a bevételhez jutni) takartak egy kis komplikációval és új projektre való szerződést (ugye ez is pozitív, DE...

Ajánlatkérés/visszahívás

Csatlakozz a közösséghez!

Iratkozz fel még ma!

Pin It on Pinterest