Ha valaki vállalkozásba kezd, akkor általában nem rövidtávra tervezi azt, DE sokan nem jutnak túl az induláson, a kezdeti nehézségeken és akár 1-2 év kemény munka után is képesek elengedni a projektet. Természetesen van az a helyzet, amikor HA időben felismerjük, hogy rossz az irány, akkor megoldás a feladás, viszont nem biztos, hogy ez a legjobb megoldás, más alternatívát is választhatunk. Lényegében a sprint alatt beröffentjük a vállalkozásunkat. A félmaraton elég időt biztosít a visszatérő vevők megszerzésére és megtartására. Ezt követően jöhet a skálázás a maraton alatt, ami annyit jelent, hogy megpróbáljuk kihozni a maximumot a vállalkozásból úgy, hogy lehető legkevesebb befektetéssel a legmagasabb nyereséget könyvelhessük el.
Skálázás
Ha te vagy az egyedüli munkavállaló a vállalkozásodban, akkor minden nap 24 órád van arra, hogy dolgozz. Ebből le kell vonni az alvási időt, az étkezéseket, a tisztálkodási időt, a házimunkát, a szórakozást, a semmittevést és máris ott tartasz, hogy alig maradt időd vagy valamit fel kell áldoznod a céged oltárán. Ne legyél naiv: sok áldozatot kell hoznod és bármennyire is szeretnéd minden nem fog beleférni a napodban.
Két lehetőséged van a munkára
- A cégeden dolgozol: fejleszted a folyamatokat, kiszervezel dolgokat, javítod a terméked/szolgáltatásod stb. = növekedés (várhatóan)
- A cégedben dolgozol: létrehoztál magadnak egy állást és mindent is te csinálsz, cél a profit és nem a fejlődés = stagnálás (jobb esetben)
A cégeden dolgozol?
Kialakultak a folyamataid, készen van a terméked/szolgáltatásod, vannak új és visszatérő vásárlóid, pénzt termelsz, DE még hiányzik valami, nem tudsz megpihenni, mert te vagy a KFT. A probléma abból fakad, hogy nem vállalkozó vagy, aki a szolgáltatásával/termékével foglalkozik, hanem a saját magad alkalmazottja. Ameddig ezt nem tudod feldolgozni, addig nem fogsz tudni előre lepni.
A saját példám is jól mutatja, hogy jelenleg én is CSAK a cégben dolgozok, mert mindent is én csinálok:
- WordPress alapú weboldalakt készítek, megrendelésre – az évek alatt kiderült, hogy imádom és jól is megy = WordPress weboldal készítő fő állás
- Marketingezek, ha van olyan ügyfél vagy saját kampányt indítok – ez másodlagos terület számomra, ezért nem foglalkozok vele hivatalosan, DE meggyőzhető vagyok, illetve saját célokra blogolok és hirdetési kampányokat indítok = marketing tervező és kivitelező másodállás
- Oktatás és tanácsadás az ügyfeleim számára – vannak olyan helyzetek, amikor nem konkrét kivitelezésre kérnek fel, hanem tudásátadásra vagy másik nézőpont szükséges a fejlődéshez = időszakos munkavállalás
- Adminisztrációs feladatok ellátása – levelezés, számlázás, ügyintézés, telefonálás stb. = Adminisztrációs munkatárs
A 4 példa is jól mutatja, hogy HA munka van, akkor X óra alatt megoldható és jobb esetben számlázhatok az ügyfélnek, rosszabb esetben magamnak dolgoztam (ez is haladás, viszont közvetlenül nem térül meg). Nekem az a célom, hogy minél kevesebb munkával a maximális profitot érjem el és az ügyfeleim számára is értéket teremtsek = WIN-WIN.
Hogyan dolgozok a cégemen?
Vékony a határ a cégemen dolgozok és a cégemben dolgozok között. A cégemben való munkát talán nem is szeretném elhagyni, DE ahogy épülnek a folyamatok úgy lesz rá lehetőségem. Ehhez viszont a folyamatokat optimalizálni kell, (új) munkatársakat kell felvenni és/vagy kiszervezni az egyes feladatokat.
- Weboldalakat továbbra is szeretnék készíteni, mert élvezem, viszont CSAK olyan feltételekkel, amik nekem is megfelelnek = a cégemben dolgozok
- Legyen használható, szép és termeljen profitot
- Legyen hozzá havidíjas support szolgáltatás
- Kapjak ajánlást későbbi weboldal készítésére
- stb.
- Szeretném kiszervezni és/vagy automatizálni az adminisztrációs feladatokat = időt szabadítok fel
- Jelenleg nincs annyi feladat, hogy bármelyik megoldás költségei megtérülnének, DE felvettem a listámra
- Részben automatizálni szeretném a számlázást egyes szolgáltatásoknál pl. kurzusok, konzultációk
- Adminisztráció teljes kiszervezésére akkor fog sor kerülni, HA olyan volumenben sikerül az online oktatások számát növelni, hogy szükséges lesz hozzá fél vagy teljes munkaidős segítség
- stb.
- Szeretném maximalizálni a időm kihasználtságát = időt szabadítok fel és profitot maximalizálok
- Online oktatásokat készítek = ugyanazt az tudást CSAK egyszer kell elmondanom/leírnom
- GYIK készítése = egyszer kell megválaszolnom a többször feltett kérdéseket
- Blog írása = a nagyobb lélegzetvételű problémák megoldásának bemutatására jobb eszköz a bejegyzés, amibe beágyazhatok videót és képeket + nincs korlátozva a válaszadás hossza
- stb.
- Ténylegesen a cégem fejlesztem = a cégemen dolgozok
- Az előző pontok közvetve és közvetlenül is oda vezetnek, hogy több időm és magasabb profitom lesz
- Lehetőségem lesz ÚJ oktatásokat készíteni, blogolni és válaszolni a kérdésekre
- Kitalálhatok ÚJ szolgáltatásokat, új termékeket
- Előkészülhetek az egyes feladatok kiszervezésére: adminisztráció, marketing, weboldalkészítés, oktatás készítés stb.
Hol van a határ a -ben és -en között? Mikor szervezzem ki? Mit automatizáljak? Mivel foglalkozzak? Hogyan lesz több időm? Hogyan lesz több profitom?
Folyamatosan ezek a kérdések járnak a fejembe és a válaszok sosem érkeznek, egyértelműen. Ahogy haladok előre egyre több kérdés merül fel, DE közben válaszmorzsákat is kapok. Nem az lebeg a szemem előtt, hogy eljussak a tökéletes megoldáshoz (talán nem is létezik, mert minden változik és alkalmazkodni kell), hanem az, hogy közben tudjak döntéseket hozni, folyamatosan fejlesztve magamat, a szolgáltatásomat, a kommunikációmat, az ügyfeleim és a környezetem.
0 hozzászólás