Időmenedzsment [a magam ura vagyok]

Vállalkozóként összezavarodik az idő: nincs 8 óra munka, 8 óra pihenés és 8 óra szórakozás. A naptár elveszti a jelentőségét, mert HA dolgozol, akkor van bevétel. HA nem, akkor nincs. Ez nem jelenti azt, hogy állandóan dolgozni fogsz (nagyon szeretnél állandóan dolgozni, DE hol nem lesz mit, hol nem lesz hozzá kedved és kettő nem esik egy időpontra). CSAK annyit, hogy nem tudom mikor, mit és hogyan. Természetesen nincs ekkora káosz vagy legalábbis nem szabadna ekkorának lenni, DE mivel mindent IS te fogsz csinálni az elején, ezért valamilyen rendszert ki kell alakítanod. Menni fog?

Ha megtartod a fő állásod…

A fő állásod fogja meghatározni az időmenedzsmented, amíg nem jutsz el odáig, hogy végre felmondj. Reggel ugyanúgy felkelsz, reggelizel és elmész a “bányába”, letolod a 8-9 órát, fél óra ebédszünettel és hazaindulsz. Vacsora, egy film és alvás (természetesen vannak olyan napok, amikor programod van és később fekszel vagy nem filmet, hanem sorozatot, esetleg streamet nézel). Ez volt a vállalkozás előtti életed, DE most már ravasz vagy és kijátszod az autószerelő kártyát és egy órára többet is számlázol:

  • egy kicsit korábban kelsz, hogy még indulás előtt meg tudj írni egy FB posztot (többnyire sikerül, heti 2-3 már fejlődés)
  • munka közben minden szabad perced (átlagos munkahelyen 1-2 óra hasznos munkavégzés mérhető naponta) kutatással és tanulással telik, hogy minél előbb CSAK a vállalkozás maradjon (volt olyan esetem – többször is, hogy a főnököm szólt, hogy hangosan telefonálok privátba és zavarom a többieket – akik ugye éppen YT videókat néztek)
  • utazás közben webinárt, hangos könyvet hallgatsz a zenék helyett és vicces portálok sem töltődnek be
  • otthon vacsora közben már indul is az oktatóanyag, hogy még véletlenül se pazarolj el egy percet is
  • hétvégén még kicsapongó vagy, DE mivel ez rossz érzés, ezért egyre többször foglalkozol a vállalkozásoddal

A felvázolt kép egy elhivatott vállalkozó mintapéldánya lehetne, DE ugye a legtöbben levegőt se kapunk egy munkanap után és még véletlenül se szivatjuk magunkat 0-24-ben. DE akkor, hogy leszünk vállalkozók? Talán így, talán úgy, DE egy biztos kicsiben kezdjük:

  • meghatározzuk a végső célt és a hozzá szükséges feladatokat
  • beosztjuk a feladatokat havi, heti és napi bontásban
  • hagyunk magunknak kiskaput, mert ugye nem gépek vagyunk
  • a határidők valakit motiválnak, valakit stresszelnek (igazából az eredmény a cél, amit mindkét esetben el tudsz érni, CSAK a hogyan a kérdés)
  • nem aprózzuk el a feladatokat, inkább tömbösítjük pl. FB posztokat nem minden reggel írunk, hanem minden szombaton 1-2 órában (1-2 hétre előre)
  • segítséget keresünk a rendszeresség és folytonosság betartásához pl. naptár és/vagy applikációk használata

Fő állás mellett van egy napi rutin, ami kiegészítünk a vállalkozóvá válás és/vagy vállalkozás feladataival. Nem szabad túlvállalni sem, mert akkor idő előtt kiéghetünk vagy látványosabb hosszabb ideig fog tartani = NEM VAGYUNK GÉEPEK.

Szerintem valaki nem attól lesz sikeres vagy jó vállalkozó, HA mindent a nagy könyv szerint csinálni, nem hibázik sose és csak a vállalkozással foglalkozik.

  • Keresd az ideális arányokat: munka, pihenés és szórakozás között
  • Tesztelt a határaid: ha tudod, hogy mire vagy képes, akkor tisztábban látod azt mit várhatsz magadtól
  • Ne félj hibázni: egy vérbeli vállalkozó minden hibát hasznosít a későbbiekben = eggyel több megoldott feladat
  • A kevesebb néha több: kis lépésekkel is el lehet jutni a célig

HA csak a vállalkozásod van/marad…

Újra egyetemista vagy, mert minden idő is tiéd – “vagy bemész órára vagy nem”. Itt még órára sem kell menned.

  1. HA már fő állás mellett kezdted a vállalkozásod, akkor CSAK ki kell tölteni a felszabadult 9-10 órát (10-12 órát).
  2. HA nem volt előzetes tapasztalatod, akkor valahogy rendszert kell vinned a napjaidba. Jó kiindulás alap lehet az előző bekezdés.

Tiéd az egész nap

A napi rutin kialakításával már évek óta küzdök, ezért átérzem a helyzeted. Egyrészt zseniális érzés, hogy mindenre IS van időd és még sincs semmire. Nem szabad végletekben gondolkozni, mert egyik esetben sem tudod maximalizál a hatékonyságodat.

  1. A szabályok teljes hiánya miatt nincsenek fix pontok, amikhez igazodhatsz, ezért minden egyes új feladat növeli a káoszt.
  2. Túlszabályozás esetén gépiessé válik az életed: nem tudsz spontán döntéseket hozni, mert keretek közé leszel szorítva; a keretek összeroppantanak; nem tervezel pihenőt stb.

A megoldás egyértelmű, megvalósítani már kevésbé. A természetben minden az aranymetszés szerint nő, rendeződik, így neked is meg kell találnod ezt, amikor alakítod a napirendedet. Érdemes naptárba vezetni a fontosabb feladatokat (papír alapú, online formában):

  • Rendszeres programok/feladatok felvitele – havi tervezés során felmerült feladatok többnyire = alapozás (olyan feladatok, amiket már hónap elején tudsz; folyamatosan bővíthető- fő állásban 160 óra / hónap, amit dolgoztál)
  • Heti aktualizálás – ha jól csinálod a havi bontást, akkor is szükséges letisztázni, hogy egy héten mennyi időd lesz = aktualizálása (ismert fel a határaid, dobd ki, ami nem fér bele, átlagosan 40 órás egy munkahét fő állásban)
  • Napi tervezés – akár minden nap megcsinálhatod, DE heti bontásnál már látnod kell = realizálás (8-10-12 óra munkaidővel számoltál fő állás esetén, DE vállalkozóként többre is képes lehetsz, viszont sose feledd el, hogy nem vagy gép)

Figyelj a részletekre is

  • Fix pontok lehetnek az étkezések – én beírtam őket a Google naptárba (ebéd és vacsora, nem szoktam reggelizni), így ad egy keretet= napi fix pihenők
  • Az étkezések közötti idők pont elég nagyok ahhoz, hogy komolyabb feladatokat is elvégezz – heti és napi tervezésnél 1-2-4 órás feladatokat el tudsz helyezni benne = előre egyeztetett megbeszélések, rendszeresen végzendő munkák stb.
  • Napi mozgás – feltüntethető, DE szabadon is hagyható = ülőmunka esetén elengedhetetlen (edzés, séta, biciklizés stb.)
  • Adminisztráció – számlázás, levelezés, papírmunka stb. = kötelező rossz (nem lesz rá szükség minden nap, ezért tömbösítsd)
  • Pihenés kötelező – attól, hogy most a saját vállalkozásod csinálod, akkor se tudod kihasználni a teljes napot = ne legyél túl feszes (szépen néz ki, amikor tele a naptár, DE pont annyira elrettentő is, főleg akkor, ha nem terveztél szünetet)
  • Legyen mozgástered – ha képes is vagy lenyomni, amit kitalál, akkor is legyenek szabad órák, amikben akár dolgozhatsz is, DE inkább ne tedd = lyukas óra (a legjobb tervezéssel is szükség lehet még egy kis időre; eleinte biztos mindennel is csúszni fogsz, DE csak így tudod megismerni magad)
Szerinted mennyire sikerült teljesíteni?

Lelkesedésem határtalan volt: tök jól nézett ki, DE …

  • Már az első hetem annyira szétesett, hogy CSAK lestem ahogy bedől az elképzelés (munka melletti tapasztalatom és többévnyi CSAK vállalkozás ellenére is sikerült túltolni)
  • Nem hagytam elég időt az egyes feladatokra (egyedül a MUNKA kapott eleget, viszont sose jött össze annyi, hogy kitöltse az etapot vagy gyorsabban megoldottam)
  • Kimaradtak a szünetek (sajnos nem mindenhol hagytam pisiszünetet + rövidre vettem a munkaidőt is)
  • Szétapróztam magam (egy ideje elvileg CSAK ezt a kurzust csinálom a privát projektet közül, DE egyszerűen nem tudok CSAK ezzel foglalkozni, pedig akár 1 hét alatt le is tudtam volna darálni – a képen meg jól látszik, hogy mindenből is egy kicsi = LEGYEN FÓKUSZ)
  • Fekvés, kelés és szieszta kombináció – az első kettő attól függ, hogy mennyi energiaitalt ittam, illetve hogy van-e határidő vagy nincs; utóbbit nem jelöltem (hiba volt), DE előszeretettel szundiztam 1-2 órát ebéd után (Ha késő fekszel borult a következő nap és viszi a többit is; HA 1-2 óra szundi van naponta, akkor esélytelen, hogy napközben végezz és kezdődhet az éjszakázás)

Tanulság: nem nekem való a túltervezés

Mit tartottam meg?

  • Étkezési idők (sokszor nem tartom be, viszont ahogy ránézek a naptárra látom, hogy )
  • Minden biztos meetinget felviszek (privát és munka egyaránt)
  • Egy saját projekten van a fő fókusz (mellette csinálom a fizetős melókat + néha becsúszik 1-2 kisebb )
  • Próbálom mérni, hogy egy-egy feladat mennyit időt visz el (tervhez képest)
  • Megpróbálok tömbösíteni pl. CSAK szövegírós nap; videós nap; közösségi média nap stb. (persze a fizetős munkák mindent is felülírnak és általában a közepébe könyökölnek 1-1 etapnak)
  • Nem tervezek túl, sőt inkább nem is tervezek (ez az én utam, neked lehet a feszesebb menetrend esik jól – ameddig nem próbálod ki, addig nem fogod megtudni)
  • Délelőtt a felvezetés (rövidebb időszak, ébredés után: kisebb feladatok, adminisztráció, tanulás stb.), délután a fő műsor (hosszabb időszak, ebéd és/vagy szieszta után: nagyobb és nehezebb feladatok)

Tanácsaim

  • Ne told túl!
  • Tesztelj!
  • Legyen nyoma a tervnek!
  • HA már csak a fix feladatokat felírod, akkor legalább azok meglesznek
  • Fejleszd a rendszered!
  • Bőven lesznek csalódások. NE add fel!
  • A jó elég jó
  • Minden kis lépés közelebb visz a célodhoz (5 napot állt ez a téma, pedig előtt naponta 1-2-vel végeztem)

0 hozzászólás

Egy hozzászólás elküldése

Kurzus tematika

Tanfolyam főoldal Összes kiniytása

Friss bejegyzéseim

Végre nem üresbe pörgetem az agyam – BLOG #41

Végre nem üresbe pörgetem az agyam – BLOG #41

Már egy ideje pazarlásra adtam a fejem, amit a legtöbben úgy hívnak, hogy brainstorming, agyalás, tervezés, elméleti maszturbáció és még sorolhatnám a hangzatosnál-hangzatosabb neveket a halogatásra, a produktivitás teljes hiányára. Lényegében két végéről égettem a...

Google táblázat segédlet 1.0 – BLOG #40

Google táblázat segédlet 1.0 – BLOG #40

Ahogy tanulok vállalkozni, úgy kerülök szembe kisebb-nagyobb problémákkal, nehézségekkel. Ebben a cikkben két kisebbel kerültem szembe, viszont ezek megoldása hosszútávon fog megtérülni, mert egyszerűsítik majd a munkámat. Ráadásul, ha valakinek tudok segíteni, akkor...

Munka közben jön meg az étvágy?  – BLOG #39

Munka közben jön meg az étvágy?  – BLOG #39

Volt egy kisebb kihagyás a leckék írásával, mert egy saját projekt elvitte a fókuszt. Voltak adminisztrációs jellegű feladatok, amelyek számlázást (örömteli a bevételhez jutni) takartak egy kis komplikációval és új projektre való szerződést (ugye ez is pozitív, DE...

Ajánlatkérés/visszahívás

Csatlakozz a közösséghez!

Iratkozz fel még ma!

Pin It on Pinterest