Úgy néz ki, hogy az ötletedre legalább az ismerőseid vevők, illetve külső csoportok is visszaigazolták, hogy látnak benne fantáziát. Most jön egy olyan szakasz, aminél már elkezdheted érzeni, hogy komolyodik a szituáció. Mivel én főleg online marketinggel és weboldalkészítéssel foglalkozok, valamint az ügyfeleim többsége is szolgáltatás alapú vállalkozást visz, ezért inkább ezen a területen tudok irányt mutatni (a mateknál és a folyamatoknál nem lesz sok különbség, viszont termékfejlesztésben nem tudok segíteni).
Szolgáltatás/termék fejlesztés
Tudod, hogy mit szeretnél szolgáltatni, így most azt kell kitalálnod, hogy miért fognak téged választani a leendő ügyfelek és nem a konkurenciát.
Mire vágyhat egy átlagos felhasználó?
- Olyan szolgáltatásra, ami megoldja a problémáját pl. szeretne hírlevelet küldeni költséghatékonyan; a borotva legyen mindig éles és ne sértse fel az arcát; a kenőcs tegye simává a bőrét stb.
- Szeretne értéket kapni = sok esetben nem az ár fog számítani (ár-érték arányra mindig figyelj – inkább adj többet) pl. prémium szakállolaj nem CSAK jó illatú, hanem ápolja is a szakállt; a weboldal nem CSAK szép, hanem könnyen használható is; ajánlatadásnál figyelsz a speciális kérésekre; teljesítés után érdeklődsz a szolgáltatás/termék hatékonysága iránt és visszajelzést kérsz róla stb.
- Milyen extrák járnak a szolgáltatáshoz? pl. online marketing havi díjas szolgáltatáshoz havi 1 db riport és 1 óra konzultáció; 6 db rendelés esetén + 1 db; éves előfizetés esetén 2 hónap ingyen stb.
- Legyen személyre szabott (legyen lehetőség egyedi igények megoldására) pl. online kurzus esetén a kommentelési lehetőség révén speciális esetekre is kaphat választ; egy masszőr azokra a testrészekre koncentrál, amelyek problémásak; egy coach azon a területen segít, ahol elakadást tapaszt az ügyfele stb.
- Legyen határidőhöz, időponthoz kötött (legyen tervezhető) pl. fodrásznál időpontra megy; a weboldal készüljön el a megbeszélt időpontra; a torta készüljön el a születésnapi partira; a kiszállítás a megadott napon és időben érkezzen meg stb.
- stb.
A lista végtelenségig bővíthető, ahány vállalkozás, annyi egyedi igény, ezért mindenre nem tudok példát mutatni.
- Határozd meg a terméked/szolgáltatásod (definiáld, írd körbe, legyen meg az alap)
- A piackutatás alapján hozz létre egy demo-t (tartalmazza azokat az igényeket, amelyek többször előfordultak)
- Csinálj több lehetséges verziót (előny: nem mindig az első változat a sikeres; hátrány: több lehetőség közül nehezebben választanak)
- Teszteld olyan ismerősön, akinek szüksége lehet a termékre/szolgáltatásra (a tesztelés során figyelj minden visszajelzést)
- Módosítsd a visszajelzések alapján (nem kell mindent megfogadni)
- Véglegesítsd az értékelésre szánt verziót és kezd el az értékesítést
Hogy alakítottam ki a szolgáltatásomat?
- Szolgáltatás: Weboldal készítés 5 munkanap alatt (a domain élesítést követően indul a számláló).
- 100.000 Ft + ÁFA, tartalmazza a tárhely és domain árát az 1. évben
- a tartalmakat az ügyfél írja
- bemutatkozó oldal (5 alapoldal elkészítése)
- alap sablon, minimális módosítás
- stb.
- Elkészítettem egy olyan oldalt, ahol tudtak témát választani és megnézhették, hogy mit tartalmaz a csomag
- Voltak extraként választható szolgáltatások: egyedi design, szövegírás stb.
- Nem teszteltem ismerősökön, mert egyből élesbe állítottam és megtámogattam egy hirdetéssel
- az első ügyfelek megszerzése fizetett hirdetés nélkül nagy valószínűséggel az ismerősök közül kerül ki
- a privát közösségi felületeidnek hála elérheted őket és az ő ismerőseiket is
- HA biztos vagy a dolgodban, akkor te is kezdheted hirdetéssel, viszont számolj a bukás lehetőségével is
- Viszonylag kevesen töltötték ki a formot, DE pont elég visszajelzést kaptam ahhoz, hogy megszüntessem a projektet
- Rájöttem arra, hogy minden ügyfél egyedi igényekkel érkezik.
- A form kitöltése bonyolult, ezért telefonos konzultáció keretein belül egyeztettünk az ajánlat részleteiről.
- Ennek ellenére nem vált be, mert hiába volt sok megkeresés a legtöbben CSAK árajánlatot szerettek volna kérni.
- Az ajánlásból érkezők esetén kevesebb kört kellett futni = komolyabb ügyfelek, akik tudták, hogy mit akarnak.
- Meghagytam a lehetőséget a weboldalról érkezők számára is
- Ez az ötlet nem lett sikeres, DE javítottam a folyamataimat
- Ennek hatására alakult ki a Support szolgáltatásom, ami biztosításként fogható fel WordPress üzemeltetés mellett
- A tesztelés után a projekt nem vált be, DE sokat tanultam belőle
- beigazolódott, hogy egyedi igényekhez egyedi ajánlatra van szükség (mindig lesz olyan kérés, ami nem fér bele semelyik csomagba)
- legközelebb CSAK olyan szolgáltatást, terméket értékesítek online, amely egyből kosárba tehető és kifizethető (nincsenek ügyfelenként változó igények)
A kezdeti matek
Alap matek: HA beteszek X és kiveszek Y, akkor Y – X >= 0? A célod az, hogy hosszútávon ne legyen veszteséges, amit csinálsz. Az indulásnál biztos, hogy negatív lesz a mérleg. Ahogy alakulnak a folyamatok, optimalizálod a költségeket és növekszik a vevőkör, úgy térül meg a befektetésed.
- Írd össze a kiadásokat: anyagköltség, szoftverek ára, könyvelési és ügyvédi díj, adók (ÁFA, IFA, KIVA stb.), szállítási díj, összeszerelési díj stb.
- Határozd meg a szolgáltatás/termék árát (legyenek változatok, legyen skálázható az ár stb.)
- Legyen havi és éves terved (akár 5 és 10 éves is)
- Nem kell minden forintot előre megtervezni, azt kell látnod, hogy van-e reális esélyed, hogy megtérül a projekt vagy sem
- A kezdeti büdzsével meddig tudod fenntartani a vállalkozást
“Fiktív termék”, fiktív matek
- Anyagköltség és összeszerelés: 1.000 Ft / db
- Marketing költség: 100 Ft / db
- Termék ára: 1.200 Ft / db
- Bankszámlavezetés: 10.000 Ft / hónap
- Könyvelő: 20.000 Ft / hónap
- Adókkal nem számolok az egyszerűség kedvéért (könyvelővel egyeztethető)
- Havi tervezett értékesítés: 1.000 db
- Egy terméken keletkező profit: 1.200 Ft – 100 Ft – 1.000 Ft = 100 Ft / termék
- Profit / hónap: 1.000 * 100 Ft – 10.000 Ft – 20.000 Ft – adók = 70.000 Ft
- Profit / év: 12 * 70.000 Ft = 840.000 Ft
Ez akárhogy is nézzük nem igazán jó fizetés, mert
- az adók tovább csökkentik a végösszeget
- Kft-ből (más adózási forma esetén is lesznek költségek) fizetésként kivett pénzzel megegyező részt tesznek ki a további adók és járulékok
- HA picit is változnak a tervek, akkor csökkenhet (akár növekedhet is) a bevétel pl. infláció miatt drágul az anyagköltség; telített a piacon drágul a marketing; kevesebb a havi értékesítés; változnak az adók stb.
- nem számoltunk a saját munkaidőnkkel, ami a nagy számú termékértékesítést kiszolgálja (csomagolás , support, adminisztráció stb.)
- nem számoltunk a kiszállítási díjjal sem, amit az ügyfél fizet ki (sok esetben a cégek teljesen vagy részben átvállalják)
Ez egy gyors számolás, DE alapnak nem rossz. Addig érdemes faragni a termék/szolgáltatás árát, ameddig a jelenlegi piaci helyzetben is profitot tud termelni.
A legtöbb bedőlt üzlet szerintem a vendéglátásban található (válság előtt és után is). Nem egy kis hely azért dőlt be, mert
- szakmailag a csúcson voltak,
- jó/kiváló alapanyagokat használtak,
- szuper ételeket készítettek,
- élményszámba menő kiszolgálást és helyet biztosítottak,
DE nem tudták kitermelni a bérleti díjakat sem. A bevételeiket korlátozták a kishitű, öngyilkos árazási stratégiájukkal: “Annyit úgyse fizetnek ki!”, ami miatt a profitról álmodni sem tudtak. 2-3 hónap alatt lehúzták a rolót. Pedig lehet 100-200 Ft-os emelés már változtatott volna képleten.
Termelj profitot!
- Árazd be a szolgáltatásod/terméked, hogy megélj belőle
- Csökkentsd a kiadásaidat, ahol tudod (addig ne legyen irodád, ameddig nem termeled ki; a könyvelőn sose spórolj; amit nem költesz el az növeli a profitod stb.)
- Növeld a bevételeid (legyenek csomagajánlataid; legyenek visszatérő vevőid; ne akciózz ész nélkül; ha szükséges emelj árat stb.)
- Ne kezdj ár háborúba a konkurenciával, inkább növeld a szolgáltatásod/terméked értékét vagy válassz más célcsoportot
- Találj alternatív megoldásokat arra, hogy hol tudják hasznosítani a terméked/szolgáltatásod (szűz piacon könnyebb)
0 hozzászólás