Online marketing, szerintem [marketing alapozó]

Az online marketing, mint szakma szerteágazó tudást igényel. Egy-egy terület szakértői hosszú évekig tanulnak, kísérleteznek, fejlődnek, így nagy magabiztossággal tudnak vállalkozásokat sikerre vinni, segíteni a fejlődésüket. Természetesen a piacok, az üzleti élet, a technológiák folyamatosan változnak, így nehéz a megfelelő eszközöket kiválasztani. Főleg akkor nehéz letenni a voksunkat, amikor több év tanulás szükséges. Nem kell azért félni, mert nem CSAK a vérprofik tudnak talpon maradni. Az új platformok megjelenésével új lehetőségek nyílnak, akár a kezdők számára is. Egyet nem szabad elfelejteni, hogy minden egyes marketingeszköznek illeszkednie kell a stratégiánkba. Minden egyes elköltött forintnak jó helyre kell menni. Fel lehet ülni a “hypevonatra”, DE nem mindig érdemes. Sokszor már azzal meg lehet előzni a konkurenciát, hogy mi csinálunk valamit (legyen jó, kevésbé rossz vagy egészen pocsék), amíg a konkurencia lógatja a lábát. Az előző leckékben már többször érintettem a marketinget, DE igazából itt szeretnék pár példát bemutatni.

Trendek vagy hagyományos megoldások?

Ahogy a bevezetőben már felvetettem a problémát a marketinggel kapcsolatban:

  • szakérővé, de legalább marketingértővé vállhatunk tanulás révén = idő
  • kiszervezhetjük = pénz
  • felülhetünk a “hypevonatra” = vagy bejön vagy nem

Nagyban függ a tanulási hatékonyságunk attól, hogy mennyire szeretünk tanulni, mennyire érdekel minket a marketing. Ennek ismeretében tedd fel magadnak a kérdést: erre van szükségem? Én azt tanácsolom, hogy alapszintre hozd fel magad, mert így kicsitben te is bele tudsz vágni (a legjobb tanulási folyamat, ha mélyvízbe dobod magad) és kiszervezésnél nagyobb eséllyel fogsz megbízható szakit választani. Ha megbízol valaki, akkor CSAK biztos anyagi háttérrel tedd, mert nincs garancia arra, hogy rövid időn belül megtérül a befektetés.

Minél több tapasztalatod lesz annál könnyebben fogod felismerni, hogy melyik eszköz lesz a vállalkozásod számára a leghasznosabb.

  1. Blogolsz, mert a konkurencia nem = idővel a Google-ből elindulnak a megkeresések. A konkurens vállalkozás is blogolni kezd, DE neked már 40 bejegyzésed van.
  2. Hirdetsz, mert tudod hogy azzal gyorsan el tudod érni a célcsoportod = komoly matek kell, hogy megérje, DE nem lehetetlen feladat
  3. TikTokolsz, mert azt látod (aktuális trend) = kevés a szakértő, mindenki próbálja a legjobbat kihozni belőle (videósok előnybe)

Tedd fel a kérdést magadnak!

  1. Mi a célom? Melyik eszköz visz közelebb ahhoz, hogy elérjem?
  2. A szükséges munkát el tudom végezni vagy szervezzem ki?
  3. Felüljek a trendnek vagy inkább írjak egy bejegyzést? Vagy mindkettőt is csinálhatom egyszerre?
  4. Érdemes FB-re posztol? (nem jönnek lájkok, megosztások az még nem is baj, DE megkeresések sem)
  5. Van olyan terület, amiben jobb lehetek, mint a konkurencia?
  6. stb.

“Nem-e lehetne-e marketing nélkül?” NEM

Akik ilyen vagy hasonló kérdéssel fordulnak hozzám általában elutasítom. Nem szeretne semmilyen erőforrást befektetni, DE szeretne profitot. Ilyen hozzáállással nem tudunk együtt dolgozni. Szerinted a te szakmádban a jó bornak szüksége van cégérre? HA nem a válasz, akkor

  • Hogyan fogod elérni a célközönséged?
  • Hogyan fogsz értékesíteni?
  • Mit teszel azért, hogy népszerűsítsd a szolgáltatásod/terméket?

Már az is tekinthető marketingnek, HA elmondod a munkatársadnak, hogy vállalkozásba fogsz. Fontos lépés a siker útján, mert HA a közeli ismerősök, rokonok sem lennének szívesen ügyfelek, akkor hogyan tudnád meggyőzni marketing nélkül az ismeretleneket?

Rövidtávon működő megoldások

  • A már meglévő listáid használata (FB profil, email címek stb.)
  • Ismerősök bevonása a folyamatba (kérj megosztás, véleményezést stb.)
  • Hirdetések (Google és FB Ads + minden, ami elérhető)
  • Minden olyan lehetőség megragadása, amivel elérhetsz új embereket pl. névjegykártya, szórólap, események látogatása stb.

A kezdeti időszakban az alapok lefektetésével foglalkozol, így limitált az eszköztárad, viszont lehetőséget biztost arra, hogy kreatív legyél. Nem szabad túlgondolni, általában a kevesebb több. Törekedj az egyszerűségre.

  • Kézműves szappant árulsz, akkor ne az összetevőket magyarázd el, hanem azt hogy milyen jó az illata (akár extra illatosítónak is lehet használni a fürdőszobában), bőrbarát, sokáig tart – olyan szempontot vegyél alapul, ami fontos lehet a másik félnek.
  • Asztalosként az egész lakásod a te kezed munkáját dicséri és a legtöbb vendégetek szóvá is teszi. Csapd le a magas labdát! Ajánld fel a szolgáltatásod, mindig legyen valami extra ajándék (az árat ne csökkentsd, inkább adj hozzá ápolási tippeket vagy egyből ápolószert)
  • stb.

FONTOS! Nyomulnod kell, DE nem minden áron. Nem szabad minden beszélgetést így kezdeni, sem átfordítani. Keresni kell a lehetőséget, illetve meg is kell teremteni.

  • asztalon hagyott névjegykártya, szórólap
  • logózott póló, telefontok stb.
  • ha olyan a terméked, akkor ajándékozz belőle az ismerősöknek
  • ha ehető, akkor tartsd kóstolót
  • stb.

Nem kell neked mindent kitalálnod, nézd meg hogyan csinálják a nagyok. Ami belefér a költségvetésbe valósítsd meg.

Hosszútávon folyamatosan fejlődő megoldások

Ha tényleg szeretnél vállalkozni, akkor el fogsz érni egy olyan szintre, ahol már

  • hírlevél listád
  • közösséged van – offline és/vagy online
  • a Google-ből érkeznek az organikus találatok a blogodra
  • a hirdetéseid egyre olcsóbbak
  • a remerkating listáid automatikusan frissülnek
  • vannak visszatérő vásárlóid
  • stb.

Ahhoz, hogy ezt elérd folyamatosan fejlődésre van szükség. A bevételek egy részét vissza kell forgatnod a saját tanulmányaidba, a marketingesed fizetésébe és a brand népszerűsítésébe. Az előző bekezdéshez képest nagy ugrásnak tűnik ez a szint, ami igaz is. Vannak olyan vállalkozások, amelyek gyorsabban (akár hónapok alatt) és olyanok is akik lassabban (több, mint 1 év) érik el ezt a szintet. Természetesen olyanból van a legtöbb, amelyik már rég csődbe ment vagy feladta.

Vállalkozni nem azt jelenti, hogy lepapírozom, csinálok egy terméket/szolgáltatást és várom a sült galambot. Folyamatos döntések sorozat, amelyek segítik a fejlődést. Marketinges szemüveggel arra kell figyelni, hogy vannak olyan technikák, amik a kezdetek kezdetén működtek, eljuttattak egy szintre, DE a következőhöz már kevésnek bizonyulnak. Ekkora meg kell állni, körbe nézni és megkeresni a következő eszközt. Leszenek olyan eszközök, amelyek végig fogják kísérni a vállalkozást, DE ezeknél is mindig alkalmazkodni kell a piachoz, a vásárlók igényeihez.

Hirdethetünk olyan szolgáltatást, amire senki sem kíváncsi, DE akkor CSAK égetjük a pénzt. Két megoldást létezik:

  1. Változtatunk a szolgáltatáson vagy újat hozunk létre
  2. Máshogy hirdetünk: más platformon, más célcsoportnak, más képpel, akár videóval

HA sikerült elindulni, megalapozni a vevőkört, akkor sem dőlhetünk hátra, mert mindig alkalmazkodni, tanulni és fejlődni kell.

Milyen eszközöket használjak?

A rövid válaszom erre annyi, hogy olyan eszközöket érdemes választani, amelyek használatában már van tapasztalatunk:

  • Ha a Word megy, akkor blogolás, közösségi oldalak szövegei is menni fognak
  • Ha tudsz a telefonoddal videót készíteni (álló, fekvő) és ha szükséges, akkor tudod is szerkeszteni, akkor irány a TikTok vagy a YouTube
  • Ha tudod milyen kulcsszavakkal érhetők el a potenciális vevőid, akkor Google Ads (rengeteg magyar anyaggal a használathoz)
  • Ha le tudod szűkíteni a célcsoportod a szokásai alapján, akkor Facebook Ads (itt is rengeteg segédlet a tényleges hirdetés elkészítéséhez)
  • Ha tudod mi az a domain, tárhely és WordPress, akkor neked saját oldalad is lehet (nem szükséges, DE mindig jobb a saját várat építeni, mint másét)
  • Ha az előző pont nem illik rád, akkor kezdj blogolni a blogger.com-on vagy a blog.hu
  • Ha komplett weboldalra van szükséged, akkor ott a Wixx.com, webshop esetén a Shoprenter.hu
  • stb.

Itt két tényezőnek kell passzolni: már meglévő tudás (megtanulható tudás) és hogy a választott eszköz segít-e a célod eléréseben. Ha ez pipa, akkor valószínűleg egy jó eszközt választottál. Ha nem, akkor úgyis érezni fogod és időben váltani tudsz pl. WordPress helyett blog.hu vagy felbérelsz egy szakit.

Pro tipp: érdemes minden ingyenes felületen (közösségi oldalakra gondolok elsősorban) regisztrálni, mert mindegyiken legalább egy linket el lehet helyezni. Ezáltal pókháló szerűen össze tudod kötni a felületeket és nagyobb eséllyel tudod jó helyre navigálni a látogatókat. pl. feltéved az Insta fiókodra, DE mivel nincs tartalom vagy CSAK kevés, ezért a profilodról az egyik bejegyzésre ugrik, ami után már fent lesz a remarketing listán vagy akár fel is iratkozhat, akár vásárolhat is.

Biztos lesznek olyan eszközök, amik másoknál működnek nálad nem és fordítva is, ezért folyamatosan tesztelni és kísérletezni kell. Megtartva az egyensúlyt: azzal töltsd az időd nagy részét, ami működik (optimalizáld, finom hangold) és a fennmaradó időben éld ki a kreativitásod egy új eszköz beüzemelésével.

A marketing 3 szakasza

A következő témákban részletesen kifejtem, hogy én hogyan építem a vállalkozásomat hosszútávon

  1. 0-ról 100-ra hirdetésekkel [sprint]
  2. Szeretem a visszatérő vevőket [félmaraton]
  3. Az építkezés sosem áll meg [maraton]

A marketing alapozásra is egy egész kurzust lehetne szánni, viszont pont annyi sikerült átadnom, hogy lásd azt mibe vágod a fejszéd.
HA már tudod mit keress, akkor a Google a barátod lesz. A legtöbb téma magyarul is elérhető. Angolul viszont minden is.
Ha bármilyen kérdésed lenne, akkor tedd fel kommentben

0 hozzászólás

Egy hozzászólás elküldése

Kurzus tematika

Tanfolyam főoldal Összes kiniytása

Friss bejegyzéseim

Végre nem üresbe pörgetem az agyam – BLOG #41

Végre nem üresbe pörgetem az agyam – BLOG #41

Már egy ideje pazarlásra adtam a fejem, amit a legtöbben úgy hívnak, hogy brainstorming, agyalás, tervezés, elméleti maszturbáció és még sorolhatnám a hangzatosnál-hangzatosabb neveket a halogatásra, a produktivitás teljes hiányára. Lényegében két végéről égettem a...

Google táblázat segédlet 1.0 – BLOG #40

Google táblázat segédlet 1.0 – BLOG #40

Ahogy tanulok vállalkozni, úgy kerülök szembe kisebb-nagyobb problémákkal, nehézségekkel. Ebben a cikkben két kisebbel kerültem szembe, viszont ezek megoldása hosszútávon fog megtérülni, mert egyszerűsítik majd a munkámat. Ráadásul, ha valakinek tudok segíteni, akkor...

Munka közben jön meg az étvágy?  – BLOG #39

Munka közben jön meg az étvágy?  – BLOG #39

Volt egy kisebb kihagyás a leckék írásával, mert egy saját projekt elvitte a fókuszt. Voltak adminisztrációs jellegű feladatok, amelyek számlázást (örömteli a bevételhez jutni) takartak egy kis komplikációval és új projektre való szerződést (ugye ez is pozitív, DE...

Ajánlatkérés/visszahívás

Csatlakozz a közösséghez!

Iratkozz fel még ma!

Pin It on Pinterest