Szakemberre bízzam vagy csináljam én? [pénz vagy idő]

Induló vállalkozás esetén egyensúlyban kell tartanunk az elvárásainkat (minőség), a költségeinket (ár/pénz) és az időt. Ahogy növekszik az elvárásunk, szeretnénk minimalizálni a költségeinket és a ráfordított időt, úgy fogja megszenvedni a minőség (2-őt tudsz választani és a 3. lesz az, ami nem fog megfelelni az elvárásoknak). Amikor valahol kompromisszumot kötünk, úgy fog változni a képlet. A tanácsom az, hogy kezdjük az alap, DE működő weboldallal, amit később tudunk fejleszteni. Erre tökéletes a WordPress, mert akár ingyenes bővítmények segítségével is kivitelezhető a legtöbb funkció. Persze fizetős pluginkokkal egyszerűbb és felhasználóbarát weboldal hozható össze. Ekkor merül fel a kérdés, hogy hogyan tudom eldönteni, hogy melyik a jobb megoldás? Érdemes szakértővel konzultálni, hogy a teljes kép ismeretében tudjunk jó döntést hozni. A kérdés, amire válaszolni fogunk: házibarkács vagy bízzuk szakemberre?

Házibarkács, ha valamennyire értesz hozzá

Van időnk (lehet a tanulással töltött idő kiesése több veszteséget jelent, mint amennyi spórolunk vele indulásnál), szaktudásunk (legalább alap weboldalkészítés) és bízunk a tudásunkban (minőség), akkor pénzt spórolhatunk (ha időben elkészülünk és jól működik) azzal, ha magunk csináljuk.

Mikor van értelme belekezdeni?

  • Nem CSAK az Microsoft Office-t kezeled biztonságosan (sok esetben ennyi is elég lehet tartalomfeltöltésre, viszont ennél sokkal összetettebb egy weboldal)
  • Könnyen tanulsz meg új informatikai skilleket, programokat (képszerkesztés, videóvágás, hirdetés feladás stb.)
  • Meg tudsz találni megoldást egy problémára a Google-ben és alkalmazni is tudod (célzott keresés és megvalósítás)
  • Szereted az online kurzusokat (mindenre is van ingyenes és fizetős oktatás is)
  • Szoktál és szeretsz is YouTube videókból és/vagy szakmai cikkekből tudást elsajátítani (minden lehetőséget meg kell ragadni a fejlődés érdekében)
  • Nem akadsz fent a problémákon, hanem meg tudod találni az alternatív megoldásokat (nem várod a sült galambot, hanem levadászol egy élőt és megsütöd)
  • Rendelkezel szakmai tudással, legalább 1-2 területen (szövegírás, képszerkesztés, videóvágás, tervezés/stratégia, ismered a közösségi oldalakat, tudod mire vágyik a célcsoportod stb.)
  • Van elég időd megtanulni és megvalósítani (a kieső bevételek kisebbek lesznek, mint szakembert megbízni)
  • Érdekel a téma és meg is szeretnéd tanulni (sokkal gyorsabb haladásra leszel képes, HA nem kényszerből, CSAK spórolás miatt csinálod)

Ez a lista is végtelenségig bővíthető, viszont ennyiből már látnod kell, hogy érdemes-e belevágnod vagy sem.

  • HA több a nem, akkor engedd le.
  • HA a nehezebb feladatokkal nem szimpatizálsz, akkor engedd el.
  • HA nem érdekel, akkor engedd el,
  • HA nincs elég időd, akkor engedd el.

Az ingyenes WordPress Alapozó Kurzus elvégzésével már egy alap bemutatkozó oldalt össze tudsz rakni. Nem lesz szép, nem lesz gyors, nem lesz egyedi, nem fog mindent tudni, DE a tied lesz, valamint tovább lehet fejleszteni.

Mire figyelj oda?

  • Gyűjtsd be a lehető legtöbb információt, rendszerezd és hozd meg a megfelelő döntést
  • Idő = pénz. A lényeg, hogy a képlet minimum 0-ra jöjjön ki. Ebben az esetben a tanulási fázis kitermelte magát
  • A saját fejlődésünkbe fektetett idő, energia és pénz a legjobb befektetés = az élet más területein, más vállalkozásokban is tudjuk kamatoztatni
  • Hajlamosak vagyunk a feladatokra szánt időt alul méretezni, illetve nem számolunk a felmerülő problémákkal, váratlan helyzetekkel, az egyéni hibáinkkal és nem tervezünk szünetet
  • Senki sem tökéletes, így biztos hibázni fogsz, DE tovább kell lépned = megoldod és legközelebb ezt már nem követed el
  • Merj segítséget kérni = bármilyen fórumon, akár pénzért is
  • A jó elég jó = tökéletes sose lesz, HA már termel, akkor majd csinosítgathatod
  • HA teljesen megakadtál nem szégyen feladni és megbízni egy szakembert
  • Ne vállald túl magad = kis lépések, kis feladatok, folyamatos haladás
  • Határozz meg határidőket, DE maradj rugalmas

Nincs univerzális recept, ezért ismét azt mondod gondold végig, hogy mennyit nyersz és mennyit buksz, HA a házibarkács megoldást választod.

Ha szakembert alkalmazol, akkor ezekre figyelj!

Eldöntötted, hogy keresel egy megbízható szakembert, akivel leszerződtök, megírjátok a briefet (azaz megtervezed a leendő oldalt), megvalósítja az oldalt és üzemelteti is az. DE hogyan fogok kiválasztani a megfelelő szakit? Mutatom a szempontokat, amik segíthetnek a megfelelő döntést meghozni.

Fejlesztő vagy weboldal készítő kiválasztása

  • Ellenőrizd a vállalkozás pénzügyeit (egyéni vállalkozó: https://www.nyilvantarto.hu/evny-lekerdezo/ vagy cég: https://www.e-cegjegyzek.hu/?cegkereses)
  • A fejlesztő szakterületének ismeretében tudod megbízni a munkával (honlapkészítő – általános tudás, nem feltétlenül fejlesztő, sok esetben összekattintgatja az oldalt; frontendes – design tervből téma; backendes – funkciók fejlesztése; full stack – az előző kettő kombinációja és még annál is több = mindenes)
  • Nézd meg vagy kérj referenciát (a legtöbben feltöltik a weboldalra és vannak olyanok is, akik nem pl. én)
  • Milyen a szolgáltató weboldal? Gyors? Szép? Használható? Felhasználóbarát? (sok esetben a suszter cipője lyukas, DE ha listád van, akkor ez egy jó szűrő lehet)

Összeállíthatunk egy szempontrendszer, ami alapján besorolhatjuk majd a jelentkezőket.

Alapok lefektetése

  • Határozd meg a célt (új weboldal vagy felújítás; új funkció; hiba javítás; üzemeltetés stb.)
  • Készítsetek tervet/briefet = szerződés alapja
  • Kérj be több ajánlatot = legyen miből válogatni
  • Legyen hivatalos = szerződés
  • Legyenek meg az oldalhoz szükséges jogi és törvényi előírások

Ezekután kezdődhet az igazi munka.

Közös munka: weboldal elkészítése és üzemeltetése

  • Határidők betartása: munka kezdése és befejezése
  • Folyamatos és hatékony kommunikáció (megfelelő csatornán; nem szükséges meetinget tartani, HA belefér egy emailbe; online meeting mindenki számára kényelmesebb; használjatok valamilyen rendszert a feladatok rendszerezésére stb. )
  • HA elkészül egy funkció, kész a design, felkerült a tartalom és átadás előtt teszteljünk: tesztelés során minden megfelelt, akkor jöhet a következő (érdemes tableten, telefonon és asztali gépen/laptopon is tesztelni)
  • Szavatosság/jótállás az elkészült termékre/szolgáltatás alapvető igény: előbbi esetén kötelező javítani/módosítani a weboldal kérdéses elemeit; utóbbinál a felhasználónak kell bizonyítania, hogy nem ő okozta a hibát. Mindkét esetben a megállapodás szerint lehet garanciális és extra költséggel járó javítás.
  • Támogatás/support általában az oldal zavartalan működését garantálja, mint egy biztosítás, aminek havi vagy éves díja van. Ez általában tartalmazza frissítéseket; havi x óra tanácsadást; minimális tartalommódosítást vagy feltöltést és elvárja, hogy a felhasználók a leírásoknak megfelelő használják azt oldalt. Nem tartalmazz az al WP tudás átadását, illetve az egyedi igények megvalósítását. Általában külön szerződés kereten belül valósul meg.

Pár kiegészítés, ami eszembe jutott még

  • Érdemes törekedni arra, hogy heti egy haladási megbeszélés mellett készüljön az oldal (érdemes memot írni és feltölteni mindenki számára elérhető helyre pl. Google Drive)
  • Közben trello-ban (vagy más programban, ami szimpatikus) vezetjük a projekt alakulását.
  • NE fizess ki semmit 100%-osan előre. Előleg (30-70%, 40-60%, 50-50% bizalomtól függően) és végszámlával 2 részletben (haladás arányos részletekkel nagyobb projekt esetén).
  • Legyen B terved – rossz választás esetén legyen kihez nyúlni
  • Fontosak a határidők, DE gyakran előfordulhatnak csúszások – Ne tegyél fel mindent egy lapra!
  • A kompromisszumok sok esetben elsőre fájnak, viszont hosszútávon kifizetődők lehetnek = maradj rugalmas
  • NE ess pánikba!

0 hozzászólás

Egy hozzászólás elküldése

Kurzus tematika

Tanfolyam főoldal Összes kiniytása

Friss bejegyzéseim

Végre nem üresbe pörgetem az agyam – BLOG #41

Végre nem üresbe pörgetem az agyam – BLOG #41

Már egy ideje pazarlásra adtam a fejem, amit a legtöbben úgy hívnak, hogy brainstorming, agyalás, tervezés, elméleti maszturbáció és még sorolhatnám a hangzatosnál-hangzatosabb neveket a halogatásra, a produktivitás teljes hiányára. Lényegében két végéről égettem a...

Google táblázat segédlet 1.0 – BLOG #40

Google táblázat segédlet 1.0 – BLOG #40

Ahogy tanulok vállalkozni, úgy kerülök szembe kisebb-nagyobb problémákkal, nehézségekkel. Ebben a cikkben két kisebbel kerültem szembe, viszont ezek megoldása hosszútávon fog megtérülni, mert egyszerűsítik majd a munkámat. Ráadásul, ha valakinek tudok segíteni, akkor...

Munka közben jön meg az étvágy?  – BLOG #39

Munka közben jön meg az étvágy?  – BLOG #39

Volt egy kisebb kihagyás a leckék írásával, mert egy saját projekt elvitte a fókuszt. Voltak adminisztrációs jellegű feladatok, amelyek számlázást (örömteli a bevételhez jutni) takartak egy kis komplikációval és új projektre való szerződést (ugye ez is pozitív, DE...

Ajánlatkérés/visszahívás

Csatlakozz a közösséghez!

Iratkozz fel még ma!

Pin It on Pinterest